Visste du att...

Visste du att Allison är världens största tillverkare av automatlådor för tunga fordon. Läs gärna mer om Allison på Allisons egen hemsida.

» Till Allisons hemsida

Miljöpolicy

IM Transmission arbetar för att vår verksamhet i minsta möjliga mån skall påverka vår lokala och globala miljö.

» Läs mer här

Allison Växellådsmodeller

Alla Allisonväxellådor styrs av ett avancerat datasystem. På många modeller kan man t.ex kontrollera oljenivån från förarplatsen. Skulle något fel uppstå talar systemet om vilket felet är, samtidigt som ett nödkörningssystem aktiveras så att man kan ta sig till verkstad. Datorn sköter om växlingarna så att bästa växlingskvalitet uppnås utan onödig slirning i kopplingspaketen. De kan även anpassas att kommunicera med fordonets datorer för motor- och bromssystem.

1000/2000

De minsta växellådorna i Allison modellprogram. Används i lätta lastbilar och i exklusia personbilar. Modellerna finns monterade i t.ex Chevrolet Pick-Up, Renault och Volvo.

3000/4000

Dessa modeller finns i ett flertal varianter, tätstegade och djupstegade, med och utan hydraulisk retarder samt med och utan kraftuttagsförberedelse. 3000 serien monteras av de flesta lastbilstillverkarna runt om i världen – DAF, IVECO, Mercedes, Renault, Scania, Sisu, Volvo använder alla Allison. Vi levererar även en 3000 växellåda till Hägglunds för deras terrängbandvagn BVS10. Den största tillverkaren i Europa som monterar 4000 serien är Scania. Både 3000 och 4000 seriens växellådor är 6-växlade med en backväxel och båda modellerna finns ocskå som 7-växlade varianter där 1:an är manuell krypväxel.

5000/6000

Större växellådor för de hårdaste krav. Används i t.ex. dumprar och gruvtruckar. Även dessa är 6-växlade med en eller två backväxlar. 6625ORS (6-växlad, datorstyrd med retarder) används till bl.a. Atlas Copco MT-modeller (MT står för Mining Truck).

8000/9000

Dessa modeller används i de största truckarna och för oljeutvinning. De är ovanliga i Sverige men många finns i Norge (på oljeplattformar i Nordsjön).